- svenskt etsy (igen)

För en tid sen efterlyste jag något som liknade Etsy, fast svenskt. Tyvärr hittade jag inget som kunde mäta sig med Etsy, men här är en sammanställning av vad jag fann:

______________________________________________
Ungdesign.se  * * * *
Jag har tyvärr hela tiden tyckt att "Ung design" är ett lite missvisande namn. Jag känner mig inte särskilt ung och det jag vill sälja är väl inte heller särskilt ungt och unikt. Så här skriver de själva: · För att stödja lovande designers/kreatörer och samtidigt öka utbudet av spännande design för nätshopparna. · Som nyetablerad designer är det inte alltid lätt att nå ut till konsumenterna med sina kollektioner. Ungdesign.se jobbar för att föra fram lovande designers.
Funkar så här: Man lägger helt enkelt upp bilder med information om varan. Kunden skickar sen ett mail genom ett formulär till försäljaren som sen sköter försäljningen "utanför" Ungdesign. Än så länge kan man inte söka på en viss kategori, men så är visst planen att det ska bli i framtiden.
Kostar: Gratis för försäljaren, annonsörer står för notan.
______________________________________________
Pinkpea.se  * *

Även här har jag problem med namnet, jag känner mig inte som en Pink Pea. Att hela sidan sen är starkt cerise, med blommor gör inte saken bättre. Känner att mina produkter inte "passar in" i formen riktigt. För längesen mailade jag och frågade hur de hade tänkt när de valde namnet - men det mailet fick jag aldrig något svar på...
Funkar så här: Man ansöker om att få sälja med en intresseanmälan. Jag har skickat en sån - kanske får jag mer information om hur det funkar där.
Kostar: Jag kan inte någonstans på siten hitta hur mycket pengar Pinke Pea tar för försäljningen. Så här står det: Kunden betalar till Pink Pea. Vi skickar sedan vidare pengarna till säljaren.
______________________________________________
Niperus.se  * *
Förlåt mig, men även här är jag kritisk - formen andas 90-tal. Bilderna presenteras mot en konstig grön färg. Men den stora nackdelen för mig är att jag får bara skriva en text till alla mina bilder. Jag tycker det är svårt att hitta på siten, tröttnar fort.
Funkar så här: Om jag har förstått allt rätt så kan man bara lägga in sig under en kategori, tex smycken.
Kostar: För 29:- för tre månader (eller 116.- för ett år) hyr man en annonsplats där man kan presentera sina alster med max 500 tecken, 10 st 150 kB bildfiler (jpg/jpeg) samt max 1 st länk till Internet-sida utanför Niperus.se.
______________________________________________
Folkart.se  * * *
För att sälja här ska man helst ha eget företag. Folk Art är mer till för redan etablerade designer som tex Odd Molly, men har även en avdelning som heter Luckan - där finns kreatörer som endast har ett eller några produkter att sälja. Gränssnittet håller väldigt hög kvalité - en snygg site.
Funkar så här: Även här ansöker man om att få sälja, med max fyra bilder.
Kostar: Folk Art tar ut en uppläggningsavgift för insättning av material till butiken på 350 kronor exklusive moms. I priset ingår fri insättning av 10 produktplatser under valfria kategorier med tillhörande detaljbilder, butik och presentationssida. Uppdatering och ändringar av bilder och information är sedan kostnadsfritt. Vid försäljning tar Folk Art 35% i kommission. Luckan: insättning av tre bilder till försäljning i Luckan är kostnadsfritt och har samma kommission som för butiksinsättning.


Vet du någon site som jag inte har tagit upp här? Som du ser är jag inte direkt nöjd med någon av de här och känner mig inte speciellt inspirerad att lägga upp mina grejor någonstans - möjligtvis på Ung design i sånt fall som får bäst i test av mig. Så det kanske slutar med att jag provar Etsy iaf.

Eller! Om någon duktig programmerare läser det här - pip till om du är intresserad av att fixa en egen svensk Etsy med mig...  ;)

Kommentarer
Postat av: Stina

Jag tycker absolut att du ska köra på Etsy, vad har du för anledning till tvekan?

2007-10-21 @ 20:24:16
Postat av: scrolla

Jaa du. Ruskigt bra fråga egentligen - jag har bara fått för mig att det skulle kännas bättre att hålla sig inom Sverige... :)

Hmm. Funderar...

Postat av: Susanne

Ho ho! Jag vet en tjej som har pratat om att öppna ett svenskt typ Etsy. Jag har mailat henne om det här som Du skrivit. Jag hoppas att hon hör av sig till Dig och att ni hittar på något kul ihop!

:-)

2007-10-21 @ 22:12:52
URL: http://www.undersolen.se/
Postat av: Stina

Jag tror snarare att det är bättre att go international, faktiskt. Tänk vad många fler potentiella kunder! Jag är tveksam till en svensk Etsy, tror det är för liten marknad, både när det gäller säljare och köpare. Det jag tycker gör Etsy så bra är att det är helt ofantligt stort. Man kan surfa där i timmar! Och visst finns det en hel del skräp, men också jäkligt många duktiga säljare. Mångfalden gör liksom att alla kan hitta något de gillar. Tror det skulle vara svårt att uppnå med bara en svensk marknad. My three cents! Go Etsy! ;)

2007-10-22 @ 16:10:02
Postat av: scrolla

TACK Susanne! Vad roligt! Jag väntar med spänning...

Stina - förmodligen har du helt rätt. Jag vet inte riktigt vad jag har för motstånd till Etsy... Jag kanske, helt enkelt, får våga mig på att testa. :) Tack för peppning!

2007-10-23 @ 09:17:15
URL: http://scrolla.blogg.se
Postat av: Christer

Hej Scrolla.
Vi jobbar hela tiden på att förbättra och att förfina
mötesplatsen[udps]Ungdesign.se.
Du är välkommen att höra av dig till oss om du vill vara med och utveckla [udps] eller har synpunkter som du vill förmedla. Hos oss är alla kreativa välkomna.
Ps. Sök funktionen en viss kategori finns under avancerad sök. ;o)
Mvh

2007-11-05 @ 12:38:37
URL: http://www.ungdesign.se
Postat av: Karin SN

hittade din sammanfattning idag när jag själv letade efter det samma. Jag funderar nu skarpt på Etsy ändå men skulle ändå vilja hitta en svensk webbplats att känna mig hemma på. sökande fortsätter och tack för bra lista :-)

2007-12-02 @ 15:58:50
URL: http://tidsoptimist.blogspot.com
Postat av: Joachim

Hej!

På Niperus Hantverksmarknad kan man annonsera under mer än 1 kategori och nu är det dessutom gratis. Kanske ger det en stjärna till?

MVH
Joachim

2007-12-13 @ 10:11:01
URL: http://www.hantverksmarknad.se
Postat av: Mytelaf

Excellent site.

2007-12-22 @ 19:04:40
URL: http://mytelaf.blogspot.com
Postat av: Ungdesign

Kreativ mötesplats för grafisk design, grafisk formgivning och mycket mera. Visa upp sakerna och få dom bedömda på Galleriet eller sälj/köp dom på Designtorget. Konstnärer, illustratörer, musiker, diktare, kreatörer, uppfinnare m.fl. Välkomna!



PS finns sedan en tid kategorier i "ord moln" PS

2009-01-12 @ 11:08:59
URL: http://www.ungdesign.se/designgalleri.aspx
Postat av: Samtindra

Good web with cool info. Thanks.

2009-07-15 @ 07:14:25
URL: http://samtindra.myblog.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback