- mina amsterdamtips

Det regnar ute och det känns som det var längesen vi kom hem från den där underbart, alldeles fantastiskt trevliga resan (en vecka sen). Och jag känner att det är dags att sätta ihop mina tips - så att jag inte glömmer något...

Vi börjar med café
Proef. Tipset hittade jag hos Bloesem. Det var lite knepigt att hitta dit, området fanns inte riktigt utsatt på någon av våra kartor och när vi frågade på gatan visste de inte. Vi fick gå lite fram och tillbaka innan vi hittade rätt, men det var det värt!

Proef får man allt serverat i syltburkar. Vi åt äppelpaj på burk och drack latte ur burk. Gott och vackert för både öga och mage! Passa på att ta ett toalettbesök när du ändå är där, för att komma till toaletten måste du gå igenom köket - bra tillfälle att kika lite extra. Toaletten var fylld av polaroidbilder på gäster. Rekommenderas verkligen! Gosschalklaan 12, Westergaspark

image547image549image548

Vem kunde ana att Amsterdam har världens finaste kyrka? Inte trodde vi det eftersom vi missade den förra gången. Se så vackert! De Krijtberg kändes nyligen renoverad eftersom målningarna var fantastiskt fina. Gå dit för lite andlighet eller för att vila fötterna en stund! Singel 448

image550image551image552


Kitsch Kitchens site hade jag besökt tidigare men jag kopplade inte att det var samma förrän jag kom hem. Måste besökas om man på något sätt gillar retro, kitsch och blommor. Rozengracht 8-12.

Glöm inte att ta en tur med canalbussarna förresten! Visst är det en turistfälla men man får sig lite guidning samtidigt som man ser staden från vattnet. Kan vara bra att ta till om det regnar. Passa på att byta båt vid City Hall och ta en sväng på marknaden där -  en marknad med ovanligt hög kvalité för att vara marknad, men det är ändå en marknad...

Gå till den stora, gröna sköna Vondelpark en helgdag och spana in Amsterdamborna på ledighet. Inte dumt alls. 

Bra och trevligt hotell med perfekt läge i staden som även har lägenhet att hyra ut, billigt. Hotel Hoksbergen.  


Flitiga Myran
tipsade om en emaljbutik, och eftersom en i sällskapet hade uttryckt önskan om emaljmuggar susade vi dit. Det blev en extra tur ut i ett område som vi inte annars hade gått till. Allt som fanns i butiken såg vi sen mitt inne i stan men till högre priser. Hur som helst var det kul att komma in i den här lilla specialaffären. Swelinckstraat 15

 

I Amsterdam finns såklart en butik, de Witte TandenWinkel, som bara säljer tandborstar i alla möjliga och omöjliga varianter. Kanske behöver du en ny resetandborste? Runstraat 5


Cortina papier
får bli mitt sista tips för nu. Här finns massor med inslagspapper och fina, fina skrivböcker. Om du tar dig dit så hittar du garanterat en hel massa trevliga och skoj butiker på vägen eftersom den här gatan och de runt om kvarteret är proppade med just sådana. Sia tipsade. Reestraat 22    

Kommentarer
Postat av: art[e]fact

Jättebra inlägg! MÅste spara det till en framtida Amsterdamresa! :)

Postat av: Lauritzmaia

Brilliant site. Cheers.

2009-08-05 @ 07:27:07
URL: http://lauritzmaia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback